De ce sunetele naturii sunt atat de bune pentru sanatate si bunastare

Vasaitul vantului printr-o intindere de padure, pasarile care se striga reciproc in timp ce aterizeaza pe ramuri, gurgulitul paraului peste un pat stancos – acestea sunt genurile de sunete care nu numai ca sunt calmante, dar ar putea avea o sanatate si o sanatate profunde -avand beneficii, conform unei revizuiri a cercetarilor din Procesele din aprilie 2021  ale Academiei Nationale de Stiinte.

Pentru revizuire, cercetatorii au analizat 18 studii care investigheaza beneficiile pentru sanatate ale sunetului natural; participantii la studiu au ascultat inregistrari ale sunetelor in aer liber in medii de laborator. Participantii au raportat mai putin stres si rezultate imbunatatite pentru sanatate, cum ar fi scaderea durerii, dupa ce au ascultat inregistrari ale sunetelor naturii.

Sunetele apei, cum ar fi acel parau galgait sau o cascada constanta, au avut tendinta de a fi cel mai eficient in imbunatatirea efectului pozitiv (termenul psihologic pentru o perspectiva sau dispozitie mai pozitiva si experienta bucuriei si a interesului), in timp ce sunetele pasarilor erau cele mai bune pentru a stres .

Autorul principal al studiului, Rachel Buxton, dr. , Cercetator asociat si biolog conservator la Departamentul de Biologie de la Universitatea Carleton din Ottawa, spune ca nu este surprinsa de descoperiri. ,,Dintr-o perspectiva evolutiva, oamenii sunt conectati la semnalele de pericol si securitate. Si un mediu plin de sunete naturale se simte in siguranta si ne permite sa ne lasam garda jos “, spune ea.

Aceasta cercetare adauga la un corp substantial de dovezi ca apropierea de natura si timpul petrecut in aer liber este bun pentru sanatatea si bunastarea umana.

Cercetarile arata ca spatiul verde beneficiaza de sanatate in multe moduri

Cercetarile publicate in iunie 2019 in Scientific Reports au constatat ca persoanele care petreceau doar doua ore pe saptamana afara intr-un cadru natural (inclusiv parcuri urbane, parcuri de stat, paduri si plaje) au raportat o bunastare mai mare in comparatie cu persoanele care au petrecut mai putin timp in aer liber.

O meta-analiza din noiembrie 2019 in Lancet Public Health  finantata de Organizatia Mondiala a Sanatatii a reunit date din noua studii care au implicat peste 8 milioane de persoane din sapte tari diferite. Cercetarea a aratat ca oamenii care locuiau in apropierea sau in spatiile verzi tindeau sa traiasca mai mult decat cei expusi spatiului mai putin verde.

Intr-un studiu conceput pentru a evalua daca expunerea la natura ar putea ajuta la contracararea unora dintre efectele negative ale timpului in interior si sub blocare din cauza pandemiei globale COVID-19 , datele au aratat ca intr-adevar, chiar si o vedere din exterior poate fi utila daca natura este implicata. Cercetarea, publicata in noiembrie 2020 in Ecological Applications , a analizat aproximativ 3.000 de persoane din Tokyo si a constatat ca atat vazand verdeata de la o fereastra, cat si iesind afara, au contribuit la imbunatatirea masurilor majore de sanatate mintala, cum ar fi depresia , fericirea subiectiva, stima de sine si singuratatea.

Aceasta cercetare (ca si cea noua din grupul lui Buxton) arata ca nu este nevoie sa iesiti intr-o excursie de camping sau chiar o drumetie pentru a beneficia de avantajele naturii – chiar si o scurta pauza plina de sunete si atractii naturale poate fi o reimprospatare pentru creierul.

O parte din motivul pentru care iesirea afara ar putea fi atat de buna pentru noi este ca suntem probabil mai activi decat daca am petrece acel timp in interior si s-ar putea sa socializam si mai mult, spune Mark Nieuwenhuijsen, dr . profesor de epidemiologie de mediu la Institutul de Cercetari Globale din Barcelona,   care a fost coautor al studiului Lancet mentionat anterior . ,,Toate acestea ne pot imbunatati sistemul imunitar si pot contribui la o viata mai lunga si mai sanatoasa.”

Dr. Nieuwenhuijsen spune ca rezultatele studiului recent nu sunt surprinzatoare si subliniaza importanta sunetelor naturale. ,,Oamenii tind sa se bucure atunci cand exista un peisaj sonor placut”, spune el.

Noi avantaje analizate de date ale ascultarii unei game de sunete in aer liber

Pentru recenzia recenta despre efectele sunetelor naturii asupra sanatatii, inregistrarile facute in parcuri au inclus o gama larga de sunete, cum ar fi tunete, vant, insecte si broaste, precum si o cantitate ampla de pasari. Au fost inregistrate in 66 de parcuri nationale in timpul verii, in zori.

Inregistrarile au fost redate pentru participantii la setarile de laborator din 11 tari. Cel mai semnificativ rezultat legat de inregistrari a fost scaderea stresului si supararea. Multi participanti au raportat, de asemenea, scaderea durerii si starea de spirit imbunatatita si au avut rezultate mai bune la testele cognitive.

Desi multe alte studii arata ca a fi in natura este bun pentru sanatate si bunastare, aceasta revizuire indica mai precis beneficiul sunetelor naturale, explica Buxton. Iar inregistrarile pareau sa fie la fel de eficiente ca si adevaratul lucru.

Buxton spune ca echipa intentioneaza sa studieze in continuare efectele sunetelor naturii asupra sanatatii si bunastarii si, in special, daca exista o cantitate specifica care este cea mai buna sau daca anumite sunete ofera mai multe beneficii. De exemplu, este mai bine sa aveti numeroase tipuri de cantari de pasari plus sunete de apa sau exista un punct in care sa para zgomot?

Iesiti afara pentru o resetare a dispozitiei

Deci, ce ne spun toate aceste date despre cat timp afara, ar trebui sa programam in fiecare zi pentru a reduce stresul si la ce ora a zilei este cea mai eficienta?

Din fericire, nu trebuie sa obtineti acest lucru prescriptiv, sugereaza  Tanya Dalton , experta in productivitate in Asheville, Carolina de Nord, si autorul cartii The Joy of Missing Out: Live More by Doing Less.

,,Stati afara, faceti o mica plimbare, ascultati pasarile sau pur si simplu respirati”, spune ea. ,,Poate il poti transforma intr-un ritual de dimineata sau ca o modalitate de a lua o pauza de la serviciu sau ambele. Nu dureaza mult sa va oferiti acest tip de resetare atenta “.

Mai ales acum, pe masura ce pandemia continua, crearea acestui tip de obicei zilnic poate oferi reimprospatare mentala, spune ea. Monotonia pandemica este reala si, dupa cum subliniaza studiul recent, este posibil sa nu fie nevoie de mult pentru a lumina ziua.