Proteinele vegetale – energie pentru organism

Proteinele indeplinesc doua functii majore, intrand in componenta tuturor celulelor si intervenind in desfasurarea tuturor proceselor vitale petrecute in organism.

Proteinele sunt formate din componente numite aminoacizi. Exista aproximativ 80 de tipuri de aminoacizi din care aproape 20 au rol in cresterea si refacerea musculaturii.

Din acestia 20, noua sunt clasificati ca aminoacizi esentiali, adica aminoacizi fara de care cresterea si repararea structurilor musculare nu ar fi posibila.

Acestia sunt valina, lizina, leucina, izoleucina, metionina, triptofanul, treonina, fenilalanina, iar deoarece nu pot fi sintetizati in organism, trebuie adusi zilnic cu prin alimentatie.

Organismul nu este capabil sa depoziteze proteine, in consecinta trebuie sa consumam in mod regulat alimente bogate in acesti nutrienti daca dorim ca procesul de refacere si crestere sa aiba loc.

Se recomanda ca 15% din dieta noastra zilnica sa fie acoperita de alimente care contin proteine. Pentru acest aport, multi recurg la carnea rosie, o sursa completa de proteine, nefiind familiarizati cu alte alimente ce contin proteine: vegetalele.

Iata cele mai savuroase metode de a inlocui carnea rosie si de a lua proteine din vegetale:

Avocado

Avocado contine fibre si este cheia unei digestii sanatoase. Pe langa, este si o metoda excelenta de a inlocui carnea rosie, continand 2% proteine complete.

Desi acest lucru este neobisnuit pentru un fruct, avocado contine proteine, precum si carbohidrati si grasimi esentiale omega 6. Pentru a-ti face o idee, 15 avocado sunt echivalentul unui file de pui.

Mazare

Proaspete sau ca alimente congelate, mazarea este bogata in fibre, vitamina K, minerale si vitamina C.

Continutul de proteine este in jur de 5%, dar intrucat reprezinta proteine incomplete, sfatul nutritionistilor este sa combini boabele de mazare cu orez negru sau naut, pentru o masa gustoasa si sanatoasa.

Naut

Nautul este sarac in grasimi si bogat in protein, ceea ce face din aceste boabe o aditie perfecta pentru a consuma proteine in timpul unui regim alimentar, respectiv diete.Boabele nautului au 23% proteine, dar sunt la fel ca mazarea, proteine incomplete.

Combina-le cu orezul negru, seminte de susan sau hummus, daca e pe gustul tau si bucura-te de o idee gustoasa si deloc costisitoare de a consuma proteine.

Unt de arahide

Alunele contin antioxidanti similari cu cei gasiti in vinul rosu, asadar reprezinta o gustare intre mese sanatoasa, in special pentru inima.

Din pacate insa, acestea nu au devenit in Romania la fel de popular precum in Statele Unite, unde untul de arahide este preferat atat de adulti, cat si de copii. Untul de arahide contine 28% proteine, ceea ce il face una dintre mai delicioase gustari intre mese, in special combinat cu marmelada.

Nuca de cocos

Atat nuca de cocos, cat si laptele din acest fruct exotic sunt bogate in proteine complete. Poti consuma nuca de cocos ca atare, sau poti realize mancaruri cu specific asiatic, combinand sucul cu orez sau mazare.

Orez brun

Orezul brun este bogat in minerale si fibre, motiv pentru care mancarea pe baza de orez are un indice glicemic scazut.

Aproximativ 2,5 % din orezul brun sunt proteine incomplete, asadar combina-l cu alte alimente cu aceleasi caracteristici pentru o portie sanatoasa de aminoacizi esentiali.

Sfecla

Sfecla este saraca in calorii si bogata in antioxidanti, fiind un aliment care urmareste buna functionare a plamanilor.

Mai mult, consumul de sfecla in salate sau gatita in mancaruri iti aduce aportul zilnic necesar de proteine, sase sfecle mici echivaland cu un file de pui.

Ovaz

Ovazul are 3% proteine complete si este cunoscut pentru proprietatile sale de a reduce nivelul colesterolului. In plus, o portie de fulgi de ovaz la micul dejun iti asigura antioxidantii atat de importanti in lupta contra radicalilor liberi.

Fulgii de ovaz au un indice glicemic scazut si iti ofera senzatia de satietate pentru un timp indelungat. De aceea este preferat in diete si pentru masa de dimineata.