Recenzie carte – “A Space Odyssey”, de Arthur C. Clarke

Aceasta lucrare este probabil unul dintre cele mai faimoase si apreciate romane de fictiune stiintifica din istorie. Acesta descrie intalnirea umanitatii cu o rasa extraterestra straveche, incepand cu milioane de ani in urma, cand oamenii au aparut doar ca sub-grup distinct de maimute in Africa si pana la inceputul anilor 2000, unde are loc prima intalnire completa.

La inceputul anilor ’60, Arthur C. Clarke a fost abordat de catre producatorul de film, Stanley Kramer, pentru a-l intreba daca ar fi interesat sa scrie un film. Clarke si-a amintit o scurta poveste pe care a scris-o cu ceva timp inainte, numita „Sentinela”, in care un obiect ciudat si extraterestru este descoperit sub suprafata lunii si a crezut ca acest lucru ar putea constitui un bun punct de plecare pentru un film. Si astfel, in anul 2001, s-a nascut “A Space Odyssey”, unul dintre cele mai bune si cele mai cunoscute dintre toate filmele de science-fiction. Romanul, care a fost scris in acelasi timp cu filmul, difera in detalii minore ocazionale de film, dar, in esenta, cei doi spun aceeasi poveste. Pe Orasul citeste gasesti si alte recentii la cele mai populare carti din toate genurile, precum si booklist-uri, citate si multe altele.

Romanul si filmul impartasesc multe asemanari. Deoarece au fost create simultan si in parteneriat, structura de baza a ambelor povesti este identica. Nu exista niciuna dintre reviziile dramatice gasite chiar si in cele mai bune adaptari de film ale romanelor, ceea ce este revigorant. Temele si „tonul” ambelor lucrari sunt remarcabil de similare.

Povestea este, cu siguranta, prea cunoscuta pentru a fi nevoie sa se repete aici. Monolitul negru a carui aparitie transforma brusc omul primitiv intr-o creatura; obiectul identic dezgropat pe luna care trimite un semnal catre Jupiter; cei doi spationisti care se confruntau cu un computer corupt; calatoria psihedelica prin poarta stelara care se incheie in ceea ce pare a fi un palat Belle Epoque .

Ca si in cea mai mare parte a fictiunii lui Clarke, este vorba despre omenirea care va ajunge la un nou salt evolutiv. Intr-un anumit sens, povestea este rece si intelectuala, Clarke nu a fost niciodata un scriitor de emotii puternice, dar daca iubesti fictiunea, atunci aceasta este povestea pentru tine. A scris trei secvente pana in 2001: 2010, Odyssey Two; 2061,  Odyssey Three and 3001, The Final Odyssey.

Nu numai ca Clarke se bate cu o schita a unei povesti mult mai mari, ne prinde in mod intentionat cu Bowman in timp ce navigheaza prin aceasta panorama cu adevarat extraterestra, in necunoasterea completa a ceea ce s-a obtinut deja cu mult timp in urma, el reuseste, de asemenea, sa prezica o statie spatiala echipata. , si mai intrigant o placa electronica folosita de un personaj pentru a verifica stiri de pe tot Pamantul, ceea ce este cu adevarat uimitor.

Ca de obicei in cartile din acea perioada, prea putine atentii sunt acordate calculatoarelor, retelelor si tehnologiilor conexe, desi HAL 9000 – computerul principal al navei, a devenit probabil unul dintre cele mai cunoscute „personaje de computer” din literatura. De asemenea, autorul a fost prea optimist cu privire la progresul uman in spatiu – colonizarea partiala a Lunii si a statelor criogenic asistate ale existentei umane , care permit cu raza lunga de calatorie pana la sfarsitul secolului 20 sunt, din pacate, departe de a fi realitate.

Atat din punct de vedere estetic, cat si din punct de vedere intelectual, A Space Odyssey este unul dintre cele mai influente filme din toate timpurile, cu siguranta ca efectul asupra tuturor fictiunilor stiintifice ulterioare este incalculabil. Si sa nu uitam ca filmul lui Stanely Kubrick a fost la fel de influent pentru filmul si cultura pop generala si generatiile de cultura pop science fiction ca si cartea pe care s-a bazat.